Jupiter Hell (نقد و بررسی)

Jupiter Hell

 اگر بخواهیم Jupiter Hell را نقد کنیم و نامی از Doom نبریم، بی‌انصافی بزرگی کرده‌ایم. البته با وجود آن که Jupiter Hell المان‌های زیادی ازDoom به ارث برده و شباهت‌های زیادی به آن دارد، اما نمی‌توان آن را یک کپی‌برداری محض قلمداد کرد.

  • Jupiter Hell یک بازی اکشن نوبتی با المان‌های روگ‌لایک است که یک پکیج کامل را برای شما به ارمغان ‌می‌آورد. احتمالا اگر دنبال عنوانی هستید که می‌خواهید در هرجای آن اثری از Doom را ببینید، Jupiter Hell می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. امروز با نقد و بررسی بازی Jupiter Hell که یکی از عناوین خاص امسال و یک بازی انحصاری PC است، در خدمت شما خواهیم بود.

 

  • Jupiter Hell هم مانند Doom داستان دارد، اتفاقا داستانش آن‌قدرها هم پیش پاافتاده و ضعیف نیست! با این حال وقتی پای سلاخی کردن هیولاها وسط باشد و چند سلاح عالی دستتان باشد، دیگر چه کسی به داستان اهمیت می‌دهد؟

 

  • جا دارد خلاصه‌ای از داستان بازی را برایتان بیان کنم:

در سیاره‌ی مشتری، زمانی که سفینه‌ی شما فرود می‌آید، خود را در جهنمی از هیولاها و دشمنان وحشی پیدا می‌کنید. در این مخمصه، هیچ‌چیز به جز سلاح‌های شما نمی‌تواند ناجیتان باشد. هر دشمنی که فکر کنید سر راه شما خواهد بود، زامبی، هیولا، غول‌های بی‌شاخ و دم و … همگی سد راه شما می‌شوند! داستان بازی چندان به جذابیت آن اضافه نمی‌کند و همان‌طور که پیداست، جذابیت اصلی بازی به گیم‌پلی و مبارزات آن است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بازی Jupiter Hell

گیم پلی و مبارزات:

شما می‌توانید کاراکتر خود را از میان ۳ کلاس انتخاب کنید؛ با وجود آن که هرکدام از این ۳ کلاس، یک مهارت Passive دارند، اما از آن‌جایی که کنترل آن‌ها تقریبا به شکل یکسانی انجام می‌شود، چندان مهم نیست کدام را انتخاب می‌کنید.

به وسیله مبارزات، کاراکترها Level کسب می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد Statهای خود را تقویت کنند. آپگرید کردن به یک لول خاص با داشتن یکسری پیش‌نیازهای تعریف شده، باعث می‌شود یکی از Master Skillها را باز کنید که کمک بسیار زیادی به کشتار هیولاهای سر راهتان خواهد کرد؛ اما با این حال بازی هنوز هم دشوار و چالش‌برانگیز خواهد بود.

بررسی سیستم مبارزات بازی

قبل از این که سیستم مبارزات بازی را بررسی کنیم، باید به بررسی لول‌دیزاین و محیط بازی بپردازیم. محیط‌های بازی همچون طبقات یک ساختمان به هم پیوسته است، شما می‌توانید از مسیرهای مختلفی به قسمت‌های بالا و پایین طبقات برسید و نقشه بازی هم به خوبی شما را اهنمایی می‌کند. آن‌چه در این بین برای مبارزات مهم است، دشمنانی است که در مسیرهای مختلف این راه‌ها وجود دارند. باید حواستان باشد، ناگهان به طبقه یا اتاقی که دشمنان بسیار قدرتمندتر از شما دارد ورود نکنید و غافل‌گیر نشوید.

برای یک روگ‌لایک که تمرکز اصلی آن روی مبارزات از راه دور و با سلاح گرم است، جابه‌جایی نشانه خودکار بین دشمنان بسیار خوب صورت می‌گیرد؛ هرچند جابه‌جایی دستی هم به خوبی انجام می‌شود. دید شما به محیط تقریبا مساوی با دید پروتاگونیست بازی است و از این نظر کمی دوربین ممکن است شما را اذیت کند. بازی شما را بسیار به داشتن استراتژی و تاکتیک تشویق می‌کند و شما بارها به دلیل نداشتن استراتژی برای مبارزات مجازات خواهید شد. بازی Jupiter Hell آن‌قدر روان و سرعتی است که گاها فراموش می‌کنید این بازی یک عنوان اکشن نوبتی است! اسلحه در بازی تنوع بالایی دارد و از پیستول و شاتگان و ماشین‌گان تا دلتان بخواهد در طبقه‌ها یافت می‌شود. متاسفانه تنها نکته منفی این زمینه، وابسته بودن سلاح‌های شما به لولتان است و به عنوان مثال، کم پیش می‌آید یک ماشین‌گان خوب را در طبقات اولیه پیدا کنید.

هر سلاح نیاز به خشاب خاصی دارد! به دلیل وابسته بودن اسلحه به طبقات و لول شما، ممکن است حتی در صورت پیدا کردن یک ماشین گان در ابتدای بازی، تا مدت‌ها برای آن گلوله‌های موردنیازش را پیدا نکنید؛ این مورد به سختی بازی اضافه کرده است. همچنین شما می‌توانید به سلاح‌های خود Modهای ویژه‌ای ببندید که این مورد هم تا حد زیادی به Level شما وابسته است. در کل بازی در ابتدا کمی آزاردهنده و دشوار است؛ اما در ادامه به کوهی از لذت تبدیل می‌شود.

هرچه باشد، بازی Roguelike بوده و سختی در آن طبیعی است! وقتی به این سختی، مبارزات نوبتی را هم اضافه کنید کارتان دشوارتر هم می شود. فرض کنید دشمنی با شاتگان منتظر شماست و شما هم باید در نوبت اول، تازه تفنگ خود را ریلود کنید! در این حالت مرگ در انتظار شما خواهد بود. همواره وضعیت تیرهای خود را چک کنید، به خوبی محیط‌ها را بگردید و کمی با آپگریدها و کارکردشان آشنا شوید تا بهتر و بهتر در هر نوبت از بازی ظاهر شوید. ناسلامتی سبک روگ‌لایک است و زیاد مردن در آن عرف است. شما باید سعی کنید از مرگ‌هایتان درس بگیرید.

بازی نقش‌آفرینی Jupiter Hell

دشمنان در بازی تنوع چندانی ندارند. دشمنان انسانی، زامبی و هیولا در بازی وجود دارند که به مرور تکراری می‌شوند؛ اما ضربه‌ای به ساختار بازی نمی‌زنند. می‌توانید از محیط برای از بین بردن دشمنان استفاده کرده و به مبارزات جذابیت بیشتری ببخشید. کاراکتر شما در ابتدای بازی هم قدرتمند است و شاید در آن ابتدا فکر کنید در این بازی اصلا نمی‌میرید، اما کمی که جلوتر بروید متوجه می‌شوید قدرت‌های شما نیز محدودیت‌هایی دارد و بازی از درجه سختی بالایی برخوردار است.

یکی از مهم‌ترین مباحث در بازی‌‌های امروزی، گرافیک است. خوشبختانه گرافیک بازی Jupiter Hell در سطح قابل قبولی قرار دارد و در مواقعی حتی فراتر از انتظار یک بازی با دوربین ایزومتریک ظاهر می‌شود. رنگ‌بندی محیط‌ها کاملا با اتمسفر و جو بازی همخوانی دارد و آن حس تاریکی و خشم را به شما منتقل می‌کند. تکسچرهای بازی کیفیت قابل قبولی(حداقل از دور) دارند و انتظارات را برآورده می‌کنند. نورپردازی و سایه‌زنی‌ها در محیط‌ که نقش مهمی را در دید شما و جذابیت بازی ایفا می‌کنند، به خوبی در بازی قرارداده شده‌اند و به چشم‌نوازی آن افزوده‌‌اند. از نظر بحث فنی هم بازی مشکل خاصی نظیر افت فریم و باگ‌های GameBreaking ندارد و تجربه خوبی از کیفیت فنی بازی خواهید داشت. لازم بذکر است که برای بازی‌کردن این عنوان انحصاری PC، نیازی به سیستم بالایی هم ندارید!

بررسی Jupiter Hell

گیم‌پلی بازی درجات سختی مختلفی دارد و می‌تواند هرنوع بازیبازی را راضی کند. فقط باید بدانید، صبر کلید موفقیت و پیروزی شما بر دشمنان بازی است. وقتی در بازی می‌میرید، حس نمی‌کنید وقت تلف کرده‌اید. از دلایل اصلی رغبت شما به بازی بیش‌تر، موسیقی زیبای آن است. موسیقی‌های متال و هیجان‌انگیز بازی، انگیزه شما را برای بازی بیش‌تر و بیش‌تر می‌کنند و بسیار زیبا ساخته شده‌اند. می‌شود گفت ساندترک بازی تقریبا نمره کاملی می‌گیرد و در کنار آن، صداگذاری محیط و سلاح‌ها هم بسیار خوب است.

در نهایت و بعد از بررسی بخش های مختلف بازی باید گفت Jupiter Hell یک عنوان باکیفیت RPG با مبارزات نوبتی است و المان‌هایی از Doom را هم به خوبی به ارث برده است. بازی برای گیمرهای باحوصله‌‌ سرگرم‌کننده است و به جز تنوع پایین دشمنان که زود تکراری می‌شوند، مشکل بزرگ دیگری ندارد.


نقاط مثبت:

– یک تجربه اکشن عالی

– گیم پلی هیجان انگیز کم نظیر

– یک دنباله معنوی خوب برای Doom

– موسیقی زیبا و اکشن

– سلاخی لذت بخش

– سیستم آپگرید بسیار خوب

نقاط منفی:

– عدم تفاوت کلاس‌ها باهم

– سیستم طبقات بازی کمی گیج کننده است

 

Jupiter Hell رو حتما تجربه کنید. ارزششو داره.

 

 

دیگر اخبار بازی ها:

 

 

                              بازی ها و مصرف اینترنت

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 امتیاز دهی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال ارسال

دلیل بازگشت وجه

تحویل ردیم کد یوسی در لحظه، بلافاصله بعد از پرداخت