نقد و بررسی بازی EFootball 2022

ایده‌ی تبدیل کردن یکی از باسابقه‌ترین بازی‌های شبیه ساز فوتبال به یک بازی رایگان ناقص و سپس ارائه‌ی خدمات افزوده با هزینه‌های خرد، از زمان مطرح شدن تا اجرایی شدنش، یک ایده‌ی منفور بود. به محض انتشار نسخه‌ی اولیه‌ی بازی که کونامی ادعا می‌کرد باید به چشم یک «دمو» از بازی اصلی به آن نگاه کرد، طرفداران این نفرت خود از eFootball 2022 را بروز دادند. منتقدین هم سراسیمه سوار بر این موج نارضایتی، تلاش کردند تا بدون اشاره به نقاط قوت بازی، بر همان طبل بکوبند. در نگاه اول، این هماهنگی بازی‌کنندگان و منتقدان در مورد بازی نشانگر ضعف‌های بازی است. اما آیا این بازی سزاوار این همه نکوهش است؟ در ادامه با نقد و بررسی بازی eFootball 2022 که همان PES 2022 اما متفاوت است با گیم‌نیوز همراه باشید.

 

نقد و بررسی بازی EFootball 2022

در حال حاضر تنها می‌توان گفت که بازی کونامی یک عرضه‌ی فاجعه‌بار را تجربه کرد. اما eFootball 2022 به آن اندازه که شنیده‌اید بد نیست.

دردسرهای عرضه ناقص رایگان

کونامی عرضه‌ی ناقص یک بازی فوتبال به قیمت رایگان شدن آن را قبلا با PES Lite امتحان کرده بود. در این بازی، تنها بخش قابل دسترسی مسابقه دوستانه بود که برای نشست‌های دورهمی گزینه‌ی ایده‌آلی است. اما حالا کونامی یک بازی فوتبال عرضه کرده است که تنها 12 تیم باشگاهی دارد، همان بخش بازی دوستانه قابل دسترسی است و یک بخش آنلاین که کار نمی‌دهد. برای این بازی دوستانه، شما باید از بین تیم‌های حاضر در بازی انتخاب کنید که بدون شک بعد از مدت کمی تکراری می‌شود. اما این را بدون شک می‌توان به رایگان بودن بازی بخشید. به ویژه این‌که در این بخش، همه‌ی این تیم‌ها کاملا لایسنس شده هستند. چهره بازیکنان، پرچم تیم، لباس و ورزشگاه دقیقا ساخته شده‌اند.

مشکل اصلی در بخش تنظیمات است. در قسمت درجه سختی بازی تنها می‌توانید از بین دو گزینه «معمولی» (Regular) و «فوق‌ستاره» (Super Star) یکی را انتخاب کنید. دیگر درجه‌های سختی بازی غیرقابل انتخاب هستند. در کنار آن، تنها می‌توانید بازی‌های 5 دقیقه‌ای بازی کنید. دیگر زمان‌ها از 10 تا 30 دقیقه غیرقابل انتخاب هستند. این شرایط در کنار تیم‌های عمدتا قدرتمند تکراری، فضایی را ایجاد می‌کنند که در آن، شما در یک چرخه‌ی معیوب گیر می‌افتید. در صورتی که یک تیم قدرتمند اروپایی را انتخاب کنید و در مقابل یکی از تیم‌های آمریکای جنوبی که کمی ضعیف هستند را برگزینید، در این مدت پنج دقیقه‌ای تنها فرصت خواهید کرد چند بار به دروازه حریف نزدیک شوید.

اگر درجه سختی انتخابی شما Regular باشد و یک بازیکن باتجربه باشید، قطعا احساس می‌کنید که بازی چالشی برای شما ندارد. و اگر درجه سختی Super Star را انتخاب کرده باشید، باید حتما از فرصت‌های اندکی که در این زمان کوتاه به دست می‌آورید بهترین استفاده را بکنید.

گیم‌پلی کند بازی، کنترل عجیب توپ، پاس‌های آرام و کم‌قدرت، و شوت‌هایی که گاهی بدون توجیه از کنار دروازه به بیرون می‌روند، در این وضعیت به دشمن اصلی شما تبدیل خواهد شد.

در صورتی که برای چالش‌برانگیز کردن بازی، یکی از تیم‌های آمریکای جنوبی را انتخاب کنید و به جنگ تیم‌های اروپایی بروید، باید بیشتر تمرکز خود را در دفاع بگذارید، چون کار در میانه‌ی میدان بسیار دشوار و فشرده خواهد بود. در نهایت اگر گلی دریافت کنید، فرصتی برای جبران نخواهید داشت. به همین خاطر احتمالا بازی را تکرار خواهید کرد. با توجه به تنوع اندک تیم‌ها، این روند خیلی زود شما را دلزده خواهد کرد.

 

این نواقص، به مرور زمان و البته با صرف هزینه برطرف می‌شوند. کونامی البته اعلام کرده که برخی محدودیت‌ها را با آپدیت‌های بعدی حذف خواهد کرد. اما مشخص نیست برای کاربران رایگان بازی هم این اتفاق می‌افتد یا نه. در حال حاضر، این مهم‌ترین تاثیر تنظیمات محدود eFootball 2022 بر گیم‌پلی و تجربه نهایی آن است.

تغییر هویت، بهانه نقد eFootball 2022

همزمان با تغییر انجین ساخت بازی eFootball 2022 به آنریل انجین، ورود به نسل جدید کنسول‌ها، تغییر هویت بازی فوتبال کونامی از PES 2022 رخ داد. تغییری در این ابعاد، بدون شک برای یک بازی که نفس‌های آخر خود را می‌کشید لازم بود. کونامی در سال‌های اخیر نشان داده بود که دیگر نه توان و نه انگیزه‌ی رقابت با فیفا دارد. این شرکت در نهایت مسیر تازه‌ای برای بازی فوتبال خود انتخاب کرد. مثل هر تغییر بزرگ دیگری، این موضوع برای طرفداران مجموعه که سال‌ها به آن عادت کرده بودند خوشایند نبود. اما این تنها دلیل انتقادها به بازی نیست. نقدهای وارد بر eFootball 2022 عمدتا ریشه در واقعیت دارند. اما واکنش‌ها در اغلب موارد اغراق شده‌اند. اگرچه با یک بازی خوب طرف نیستیم، اما برخلاف عرضه‌ی مفتضحانه‌اش، eFootball 2022 یک شروع امیدوارکننده برای مسیر جدید Pro Evoluton Soccer است.

در همین خصوص..

کونامی در پی عرضه ریمستر سایلنت هیل، متال گیر و کسلوانیا

تقریبا غیرممکن است که موفق شوید یک بازی آنلاین پیدا کنید و این بخش از بازی عملا غیرقابل دسترس است.

 

در این مسیر برخی ویژگی‌های بازی تغییر کرده‌اند و برخی از آن‌ها به کلی حذف شده‌اند. در میان تغییرات، در حال حاضر نکات مثبتی وجود دارند که صرفا امید به آینده این مجموعه را زنده نگه می‌دارند. اما ویژگی‌های حذف شده بازی اکنون تاثیر غیرقابل کتمانی در کیفیت نهایی تجربه بازی دارند. کونامی به هر دلیلی، در این بازی امکان تعویض سریع را حذف کرده است. در زمان کوتاه هر مسابقه، این موضوع شما را کاملا از صرافت ایجاد تغییر در ترکیب اولیه تیمتان می‌اندازد. تنها در زمانی که بازی به وقت‌های اضافه برود، به تعویض بازیکنان نیاز پیدا خواهید کرد. اما این هم چندان در روند بازی تاثیرگذار نیست. هر نیمه از وقت‌های اضافه بازی، تقریبا دو دقیقه طول می‌کشد و این با سرعت فعلی بازی، در نظر گرفتن خستگی بازیکنان و پاس‌های بی‌رمق، ارسال‌های نادقیق پشت دفاع و پا به توپ کند، عملا به هیچ تلاشی نمی‌انجامد.

از سوی دیگر، چینش ترکیب تیم در بازی به یک سیستم ناکارامد، با کمترین امکانات ویرایش تاکتیکی نقل مکان کرده است. این یعنی شما قبل از شروع بازی، در نقش مربی، هیچ آزادی عملی ندارید. در بخش ترکیب، شما باید چینش بازیکنان را تغییر بدهید و آن‌ها را به پست‌های تخصصی خود منتقل کنید. می‌توانید جای بازیکنان را دستی تغییر دهید و هیچ ارنج از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد. این موضوع اغلب اوقات شما را از ایجاد تغییر در ترکیب اولیه تیم منصرف می‌کند.

در بخش تاکتیک یا شیوه بازی، تنها یک گزینه فعال است که نحوه حرکت تیم از دفاع به حمله را نشان می‌دهد. گزینه‌های از پیش تعیین شده‌ای که قابل ویرایش نیستند جای گزینه‌های تخصصی تاکتیک تیمی در دفاع و حمله را گرفته‌اند. اما ایراد اصلی این سیستم این است که تنها در صورتی که گزینه حمله کامل انتخاب بشود، بازیکنان ممکن است در طول بازی رو به جلو حرکت کنند. در صورت استفاده از هر یک از تاکتیک‌های دیگر، از جمله ضد حمله، یا ضد حمله با ارسال‌های بلند، بازیکنان میل کمی از خود برای ملحق شدن به حمله نشان می‌دهند. کونامی بازی eFootball را به یک اثر غیرمتعادل تبدیل کرده است.

از جمله ویژگی‌های تکمیل شده و تغییرات مثبت بازی، می‌توان به اضافه شدن موثر «استراتژی‌های ضربه‌های ایستگاهی» (Setpiece Strategies) اشاره کرد. زمانی که حریف کرنر می‌زند، شما می‌توانید از بین دفاع منطقه‌ای یا یارگیری نفر به نفر انتخاب کنید. این شاید یک اتفاق تکراری به نظر برسد. اما وقتی که بین گزینه‌ها سوییچ می‌کنید و تغییر کردن جای‌گیری مدافعین تیم را می‌بینید، لذت خواهید برد. در عمل هم این تغییر را احساس می‌کنید و بعد از مدتی متوجه می‌شوید که در مقابل کدام تیم، از کدام استراتژی استفاده کنید. هنگامی که خودتان پشت توپ هستید نیز این استراتژی‌ها وجود دارند. انتخاب کردن از بین آن‌ها بدون این که برنامه داشته باشید، تنها احساس خوشایندی دارد، اما بعد از مدتی با توجه به ابزاری که در زمین دارید، می‌فهمید که بهتر است از کدام استراتژی استفاده کنید.

سوت، دوربین، حرکت

از جمله پیشرفت‌های بازی، داوری است. داور کم‌تر در صحنه‌ها دخالت می‌کند و قضاوت متعادلی دارد. برعکس بازی‌های قبلی سری PES که داور یا قاضی بسیار سخت‌‌گیری بود و با سوت‌های زیاد و کارت‌های فراوان، بازی را از تعادل خارج می‌کرد. این بار به موقع آوانتاژ می‌دهد و خطاها را به خوبی تشخیص می‌دهد. متعادل کردن داوری در بازی eFootball یکی از نشانه‌های امیدبخش این بازی است. چرا که مشخص می‌کند کونامی در این سال‌ها به انتقادات از بازی خود توجه کرده است.

اما مهم‌ترین تغییر و بزرگ‌ترین پیشرفت بازی دوربین آن است. دوربین بازی دیگر نه تنها حرکت می‌کند، بلکه در صورت نیاز، به بازیکن نزدیک می‌شود و تصویر درشت‌تری را به دست می‌دهد. این تغییر به بازی‌کننده در صحنه‌های پا به توپ یا نبردهای تک به تک کنترل بیشتری بر اوضاع می‌دهد. البته قطعا در اولین برخوردها، ممکن است به دلیل ناآشنایی، کمی آزاردهنده باشد، اما وقتی به آن عادت کنید می‌توانید بهترین استفاده را از آن بکنید. به این ترتیب، دوربین بازی می‌تواند نقش مهمی در گیم‌پلی بازی ایفا کند، به ویژه در زمانی که در نقش مدافع، در نبردهای تک به تک، رودرروی بازیکنان قدرتمند قرار می‌گیرید.

ژالبته این در صورتی است که کنترل توپ و دفاع کردن را خوب بلد باشید. چون یکی دیگر از تغییرات مهم بازی همین است، که البته از PES 2020 شروع شد و حالا ظاهرا سال‌های اول بلوغش را تجربه می‌کند. دفاع کردن یک تغییر بنیادی داشته و آن هم تغییر مکانیسم «پرس» (حمله به سمت بازیکن صاحب توپ برای تصاحب آن) و جایگزینی این فرمان با «تلاش برای قرار گرفتن مدافع بین بازیکن و توپ» است. در این بازی، شما با فشار دادن کلید L2 مدافعتان را به سمت توپ به حرکت در می‌آورید، اما به محض این‌که این بازیکن به توپ نزدیک شود، رفتارش تغییر خواهد کرد.

هدف این مکانیسم، تصاحب توپ نیست، بلکه درآوردن توپ از تصاحب حریف است. این تغییر اگرچه ساده به نظر می‌رسد، بنیادی‌ است و باعث می‌شود شما برای گرفتن توپ، مجبور باشید بیشتر از قبل تلاش کنید.

سیستم دفاع بازی متاثر از حرکت‌های بازیکنان و کنترل توپ تغییر کرده است. این یکی از تغییرات مثبت بازی است، اما جای کار زیادی دارد. بیشتر از همه، از آن‌جا که کنترل توپ و انتقال به موقع آن پیچیده‌تر شده‌اند، بازی ضعف‌های بیشتری را در این دو عنصر از خود نشان می‌دهد.

همان‌طور که تا الان فهمیده‌اید، پاس‌های کم‌جان بازیکنان و توپی که انگار وزن زیادی دارد، مهم‌ترین ایرادات این بخش هستند. بازیکنان همچنین در مواجهه‌ی اولیه با ارسال‌های سریع و جلوتر از خودشان، ضعیف عمل می‌کنند. در شرایط این‌چنینی، بازیکن سخت به توپ می‌رسد و اگر برسد هم آن را به زحمت کنترل می‌کند. دریبل زدن در ادامه‌ی این حرکت‌ها به کابوسی برای بازی‌کننده شبیه است. اما این ایرادات کنترل توپ، به اندازه‌ی قبل برجسته نیستند و کمتر از پاس‌های ضعیف بازی شما را آزار می‌دهند. البته به همین راحتی استفاده از تاکتیک ارسال توپ به فضای پشت مدافعان برای شما غیرممکن می‌شود. پس اگر طرفدار این شیوه بازی هستید، فعلا تا رفع شدن این ایراد باید روش دیگری برای گلزنی انتخاب کنید.

برای نگارش این نقد و بررسی از بازی eFootball 2022 نسخه‌ی کنسول پلی استیشن 5 بررسی شده است. در راستای بررسی بخش Events بازی و آزمایش بخش آنلاین آن که دارای تیم‌های بیشتری هم هست (که عمدتا لایسنس نیستند) تلاش‌های ما بی ثمر بود. ظاهرا مچ‌میکینگ بازی ایراد دارد و فعلا به سختی می‌توان یک بازی گیر آورد.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 امتیاز دهی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال ارسال

دلیل بازگشت وجه

تحویل ردیم کد یوسی در لحظه، بلافاصله بعد از پرداخت